Risto Willamo

Kokonaisvaltainen ajattelu ja pedagogiikka ennen kaikkea ympäristö- ja kestävyyskysymyksiin sovellettuna. Kudelmassa kiteytämme ”kokonaisvaltaisuuden” ytimen nykyisin kolmeen seikkaan: 1) generalismi, moninäkökulmaisuus: asioissa on monta puolta 2) holismi, kytkeytyvyys: asioiden välillä on vuorovaikutuksia 3) ”hierarkismi”, monitasoisuus: asiat ovat mittakaavaltaan erilaisia Vastakäsitteinä ”osavaltainen” ajattelu, joka nojaa spesialismiin, atomismiin ja yksitasoiseen ajatteluun. ”Kokonaisvaltaisuus” on lähestymistapa, jossa annetaan erityisen suuri painoarvo mainitsemilleni kolmelle tekijälle. Sen ytimessä ovat mm. systeemi-, kompleksisuus- ja kaaosajattelu sekä dialektiikka.

Avainsanat: kestävän kehityksen koulutus, kokonaisvaltaisuus, maailmankuva, systeemiajattelu, ympäristönsuojelu, holismi, ekososiaalinen sivistys

AMMATTI / POSITIO

yliopistonlehtori

TAUSTAORGANISAATIO

Kudelma – kokonaisvaltaisen ja kestävän systeemisen muutoksen verkosto, Helsingin yliopisto

KOULUTUS

MMT

ROOLI SIRENESSÄ

Jäsen

risto.willamo(at)helsinki.fi

       JULKAISUJA
  • Willamo, R. (2005). Kokonaisvaltainen lähestymistapa ympäristönsuojelutieteessa. Sisällön moniulotteisuus ympäristönsuojelijan haasteena. Environmentalica Fennica 23. Yliopistopaino. Helsinki. 364 s. (Väitöskirja.) Ladattavissa www-osoitteessa: http://ethesis.helsinki.fi/
  • Tapio, P. ja Willamo, R. (2008). Developing interdisciplinary environmental frameworks. Ambio 37: 2, 125-133.
  • Cantell, H., Pietikäinen, J., Willamo, R., Laakso, M., Nurmi, S. ja Sjöberg-Tuominen, L. (2009). Tieteiden integraatio yliopisto-opetuksessa: esimerkkinä ympäristöalan monitieteinen sivuainekokonaisuus. Peda-Forum 16(1): 6-19.
  • Huutoniemi, K. I., Willamo, R. (2014). Thinking outward: Heuristics for systemic understanding of environmental problems. Teoksessa: Huutoniemi, K., Tapio, P. (toim.): Transdisciplinary Sustainability Studies : A Heuristic Approach, 23-49. London. Routledge.
  • Willamo, R. (2014). Ympäristönsuojelutieteellinen menetelmäpolku. Teoksessa: Massa, I. (toim): Polkuja yhteiskuntatieteelliseen ympäristötutkimukseen, 224-245. Helsinki. Gaudeamus. Helsinki University Press.
  • Willamo, R., Helenius, L., Holmström, C., Haapanen, L., Sandström, V., Huotari, E., Kaarre, K., Värre, U., Nuotiomäki, A., Happonen, J. & Kolehmainen, L. (2018). Learning how to understand complexity and deal with sustainability challenges – A framework for a comprehensive approach and its application in university education. Ecological Modelling. 370: 1-13.
  • Willamo, R., Helenius, L., Holmström, C., Haapanen, L., Huotari, E. & Sandström, V. (2017). Kuinka ymmärtää kompleksisia ilmiöitä? – Generalismi, holismi ja holarkismi kokonaisvaltaisessa kestävyyskoulutuksessa: Kasvatus. 48, 5, s. 415–428.
  • Willamo, R., Nuotiomäki, A., Kaarre, K., Holmström, C., Kolehmainen L. ja Helenius, L. (2017) Kokonaisvaltaisesti suuntautunut opiskelija ja hänen opinnäytetyöprosessinsa. Generalismi, holismi ja holarkismi kestävyyskoulutuksen käytännöissä. Kasvatus 48, 5, 475–482.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...