Kokonaisvaltainen ajattelu ja pedagogiikka ennen kaikkea ympäristö- ja kestävyyskysymyksiin sovellettuna. Kudelmassa kiteytämme ”kokonaisvaltaisuuden” ytimen nykyisin kolmeen seikkaan: 1) generalismi, moninäkökulmaisuus: asioissa on monta puolta 2) holismi, kytkeytyvyys: asioiden välillä on vuorovaikutuksia 3) ”hierarkismi”, monitasoisuus: asiat ovat mittakaavaltaan erilaisia Vastakäsitteinä ”osavaltainen” ajattelu, joka nojaa spesialismiin, atomismiin ja yksitasoiseen ajatteluun. ”Kokonaisvaltaisuus” on lähestymistapa, jossa annetaan erityisen suuri painoarvo mainitsemilleni kolmelle tekijälle. Sen ytimessä ovat mm. systeemi-, kompleksisuus- ja kaaosajattelu sekä dialektiikka.
Avainsanat: kestävän kehityksen koulutus, kokonaisvaltaisuus, maailmankuva, systeemiajattelu, ympäristönsuojelu, holismi, ekososiaalinen sivistys
yliopistonlehtori
Kudelma – kokonaisvaltaisen ja kestävän systeemisen muutoksen verkosto, Helsingin yliopisto
MMT
Jäsen
risto.willamo(at)helsinki.fi